Prodal jsem přes noc 1 316 výtisků. Jsem milionář?

Zatím mi vyšlo devět knih, jako opravdu dobrou a nadčasovou ale s odstupem hodnotím jen jednu – Moudré z nebe. Svižná, snad vtipná, s jasným autorským záměrem a na velmi univerzální téma, které může oslovit téměř každého. Měl jsem od ní velká očekávání. Renomovaná nakladatelství však rukopis odmítla, a tak kniha nakonec vyšla v miniaturním Backstage Books, které ji bohužel dokázalo dostat jen do pár vybraných knihkupectví. Prodalo se tak nějakých 100 výtisků, a ačkoliv jsme se to snažili podpořit domlouváním recenzí na různých blozích, kniha rychle zapadla.

O rok později vyšlo Moudré z nebe v novém vydání v nakladatelství XYZ (člen nakladatelské skupiny Albatros Media). Pevná obálka, skvělé ilustrace, velmi příjemná sazba, zkrátka kniha na úrovni. Moudré z nebe bylo tentokrát k dostání všude, na vlastní kůži jsem si ovšem vyzkoušel pověstnou "brokovnicovou strategii", což znamená vydat spoustu knih, nijak se o ně dál nestarat a doufat, že se jedna z nich nějakou kosmickou shodou náhod vyšvihne mezi bestsellery. Moudré z nebe však oním náhodným bestsellerem nebylo – nakladatelství o knize nedalo vědět dokonce ani na svém FB profilu a čtenáři ji mezi záplavou jiných titulů samozřejmě nenašli. Celkově se tak nového vydání prodalo smutných 150 výtisků.

O tři roky později mi kamarád napsal, že je Moudré z nebe v Levných knihách. Dost mě to překvapilo, nikdo mě o tom neinformoval a nevěděl jsem, že je to u Albatros Media běžné. LK navíc knihy na rozdíl od běžného nakladatelství neberou do komise, ale rovnou odkupují, přes noc se tak prodalo neuvěřitelných 1 316 kusů. Byl jsem v balíku? Bohužel ne – každý výtisk, který stál v běžném knihkupectví 227 korun, byl LK odkoupen za 9,15 korun, já jsem z něj tedy místo 18 korun dostal 73 haléřů.

Je to celé trochu depresivní. Nakladatelství XYZ se mnou po vydání Moudrého z nebe ze dne na den přestalo komunikovat, a jak se ukázalo při nabízení další knihy, jsem mrtvý pro celou skupinu Albatros Media, která dnes ovládá poměrně velkou část českého literárního trhu. Tato skupina, v níž je sdružena celá řada nakladatelství, sice teoreticky jednotlivým redakcím do skladby edičních plánů nemluví, marketingové oddělení je však pro všechny stejné, a jakmile se jednou zařadíte na dlouhý seznam autorů, kteří se neprodávají, už si nikdy a nikde neškrtnete, i kdyby byli redaktoři z vašeho díla na větvi.

Zbývá jen doufat, že se Moudré z nebe z Levných knih alespoň dostane k dalším čtenářům.