Já, jůtuber

Původní verzi tohoto článku jsem napsal v srpnu, na začátku října se ale náhle všechno změnilo, rozdělil jsem ho proto na dvě samostatné části.

 

Srpen

Na začátku roku jsem začal pravidelně přidávat videa na YouTube. Polovinu tvoří krátká videa o tvůrčím psaní, polovinu načtené texty (od jednotlivých pohádek nebo fejetonů po celé knihy). Neměl jsem od toho žádná velká očekávání, bral jsem to jako experiment – tohoto typu obsahu je zatím v češtině velmi málo, tak mě zajímalo, jestli si to najde nějaké publikum.
Teď jsem se podrobněji probral výsledky a jsem příjemně překvapený – oboje se „chytlo“ nad očekávání dobře. Zatím to nejsou žádná závratná čísla, ale naznačuje to zájem a do budoucna to určitě má potenciál.
Na videa o tvůrčím psaní se většinou podívá několik desítek lidí a hodnotí je velmi kladně, a co je důležité, často se najde někdo, kdo vzápětí „sjede“ dalších deset. Je zjevné, že po tomhle typu obsahu je u nás velký hlad, a když v tom budu pokračovat, mohl by to být účinný způsob, jak zvednout účast na kurzech. A když bude mít za nějakou dobu část lidí pocit, že tomu trochu rozumím, projeví se to třeba i na prodejnosti knih.
Načtené texty jsou na tom o poznání hůř, což je pravděpodobně i tím, že zatím přidávám převážně pohádky; fejetonů, které jsou pro dospělé nejstravitelnější, je tam jen pár. (Tento rok se zaměřuju na pohádky, ten příští plánuju načítat právě fejetony a na pokračování budu přidávat i Moudré z nebe.) Na druhou stranu sem patří dvě videa, která si z celého kanálu vedou nejlépe – veršované pohádky O princi Valibukovi a princezně Drobničce a fejeton Kdy si pořídíš děti.
Veršované pohádky jsou jediným videem, jehož sledovanost po pár dnech nezamrzla a jde i po dvou měsících pomalu, ale vytrvale nahoru.

(Vpravo celkový počet zhlédnutí, dole doba od nahrání videa.)

Těžko říct, jestli YouTube video doporučuje, nebo se do pohádek někdo zamiloval a pouští si je pořád dokola. V každém případě jsem za to moc rád – několik nakladatelství mi tvrdilo, že o veršované pohádky už dnes vůbec není zájem, takže nikdy nevyšly, a tak je skvělé, že žijí alespoň takhle.
Fejeton Kdy si pořídíš děti je drtivě nejpopulárnějším videem, je to ten nejvyšší bod mezi roky 2017 a 2019, a to jsem ho přidal v době, kdy na kanálu ještě skoro nic nebylo a mou tvorbu sledovalo daleko méně lidí.

(Vpravo počet zhlédnutí za den, dole datum.)

Jen pro kontext, na kanálu je aktuálně přes 100 videí, ale toto jediné představuje téměř 10 % všech zhlédnutí. Text zjevně rezonoval.

 

Říjen

Na začátku října jsem na YouTube nahrál audioknihu Vzdechy a povzdechy. Jde o básnickou sbírku, které se prodalo nějakých 12 kusů; od chvíle, co jsem ji uvolnil ke stažení zdarma, se k ní ale dostává stále více a více čtenářů. A zjevně je atraktivní i v podobě audioknihy, neboť zaznamenala obrovský úspěch a převrátila veškeré dosavadní statistiky.

(Černě výsledky za posledních 28 dní, zeleně porovnání s obvyklými výsledky kanálu.)

Vzdechy a povzdechy mají v tuto chvíli neuvěřitelných 4 146 zhlédnutí a celkovou dobu sledování 370 hodin. Počáteční horečka už opadla, přesto video stále sbírá nádherných 20 až 30 zhlédnutí denně.

 

Sečteno a podtrženo, mám z toho velkou radost. Na to, že to vyrábím dost partyzánsky a projevem i technikou to má zatím k dokonalosti daleko, je odezva skvělá, takže budu určitě pokračovat. Kromě dalších videí o tvůrčím psaní a dalších pohádek mám teď v plánu namluvit epigramy z knihy Nesvlíkej se sama, příští rok bych rád načetl Moudré z nebe.